Een nieuw gebouw voor HelloFresh in Bleiswijk. Lidl bouwt een distributiecentrum Oosterhout. Bol.com zit in een nieuw dc in Waalwijk. In Utrecht verrijst een nieuw magazijn van Fonq. En de eerste paal voor FrieslandCampina’s nieuwe distributiecentrum in Meppel is ook geslagen. De distributiecentra schieten als paddenstoelen uit de grond. En niet zo gek; door groeiende internetverkopen en het ‘vandaag besteld, morgen in huis’
principe is er meer ruimte nodig voor voorraad en het gereed maken van bestellingen.
Hans Mutsaers, accountmanager, ziet extra kansen voor deze grote distributiecentra. De gebouwen die voor de logistieke sector gebouwd worden hebben vaak daken van 20.000 tot 70.000 vierkante meter. Waarom wordt een gedeelte van deze daken niet geschikt gemaakt voor parkeren?
“Het vergt een aanpassing in de constructie, maar het dak gebruiken als parkeergelegenheid brengt meerdere voordelen met zich mee. Er is steeds minder grond beschikbaar en de grondprijzen stijgen. Daarnaast is er een trend in schaalvergroting; bedrijven kiezen ervoor om van meerdere vestigingen op te schalen naar één grote vestiging. Zo optimaal mogelijk gebruik maken van de dure grond is dus zeer gewenst. Maar er moet wel plek zijn voor de medewerkers om te parkeren. Grote distributiecentra bevinden zich regelmatig op industrieterreinen die moeilijker bereikbaar zijn met het ov. Allemaal pre’s om het dak in te richten als parkeergelegenheid.”
“Ik zie ook vaak dat distributiecentra kort nadat ze in gebruik zijn genomen, alweer willen uitbreiden. Het voordeel van de logistieke loodsen is dat ze relatief snel gebouwd worden en gemakkelijk kunnen uitbreiden. Als parkeerruimte zich al op het dak bevindt, dan kan de ruimte om het gebouw gebruikt worden voor de uitbreiding van de hal.”
“Natuurlijk hoeft niet het hele dak gebruikt te worden als parkeergelegenheid. Op 5.000 vierkante meter kunnen al zo’n 250 auto’s staan. Als voor de overige vierkante meters de combinatie gemaakt wordt met zonnepanelen en een groendak bijvoorbeeld, dan kan er meteen gewerkt worden aan energieneutrale ambities. De ruimte op het dak is er om te gebruiken, met wat dan ook!”
Parkeerdak op postsorteercentrum
Bpost ziet het parkeerdak als een serieuze meerwaarde.