Bij vorst is het verstandig om parkeerdaken vroegtijdig te strooien, omdat deze door bevriezing sneller glad kunnen worden dan parkeergelegenheden op de grond. Bevriezing ontstaat door afkoeling. Net als bruggen en viaducten, worden parkeerdaken eerder glad omdat ze niet in contact staan met de bodem, er daarvan geen warmte wordt aangevoerd, en dus sneller afkoelen. Ook de ligging, open of beschut, en de hoeveelheid vocht in de lucht speelt een rol hierbij.
Vroegtijdig strooien
Strooizout is zonder problemen te gebruiken op parkeerdaken met Pardak®. Ook een vloeibaar NaCI-vrij dooimiddel is geschikt voor Pardak®-daken. Dit middel bevat geen milieuverontreinigende stoffen en is biologisch afbreekbaar.
Geen split
Gebruik geen split als strooimateriaal tegen ijs en sneeuw op Pardak®-tegels. Door de scherpe randen kan split schade aan de tegels, andere betonoppervlakken en zelfs aan de technische voorzieningen veroorzaken. Ook kan dit tot verstoppingen in de afvoeren leiden.
Geen zware voertuigen
Parkeerdaken zijn niet geschikt voor zware vrachtwagens of tractoren met sneeuwschuivers of strooiers. De maximaal toegestane massa op een parkeerdak met Pardak®110 is 1500 kg (aslast). Gebruik altijd een sneeuwschuif met een rubberen strip aan de onderzijde om de tegelvoegen te overbruggen. Twijfel over wat er mogelijk is op uw dak? Neem contact met ons op.
Ook interessant?
Geen zorgen meer met het verwarmde tegelsysteem voor parkeer-daken.